Volgende loopje

zondag 10 juni 2012

Stoomtramloop Medemblik > Hoorn

De stoomtramloop was een loop die ik mede had uitgekozen omdat deze ook leuk is voor de supporter.

'S ochtends vertrokken we naar Hoorn, de plek waar er ook gefinishd zou gaan worden.
Hier heb ik bij de stoomtram mijn startnummer en supporter kaartjes opgehaald.
Vervolgens hadden we nog even de tijd om bij de stoomtram en de werkplaats te kijken voordat we moesten instappen.
Om 10:20 uur vertrokken we voor een rit van ruim een uur.

In de stoomtram zat ik nog volop te gapen en doen, dit kwam door 2 lange en drukke dagen op het werk.
De rit met de stoomtram was erg leuk en viel al helemaal in goede smaak bij de kids.
Aangekomen in Medemblik hadden we ruim de tijd om om te kleden, koffie te drinken en de overige wagons van de stoomtram eens te bekijken van binnen.

Start van de halve marathon
Om 12:10 was het zover, de start.
We zouden enkel een bruto tijd verkrijgen aan het eind want men werkte niet met registratie bij de start.
Dit maakt dankzij de sport horloges niet zo heel veel uit, die netto tijd klokken we zelf wel.
De start verliep lekker, kon een mooi tempo vinden, en de starten waren lekker ruim.
Het tempo wat ik te pakken had lag tussen de 12,5 km/h en de 13 km/h, ik had bedacht om ergens rond de 12,5 km/h te willen lopen dus dat was wel oke.
De eerste kilometers verliepen lekker, parcours voerde ons door mooie oude straten maar ook nieuwere wijken.
Na 4 km stond er al een waterpost waar ik dankbaar gebruik van maakte, want ondanks het windje wat we veelal van voren kregen was het wel warm in de zon!

De supporters konden ervoor kiezen een fiets mee te nemen met de stoomtram en dan mee te fietsen, een supporters bus te nemen of wachten tot de stoomtram terug ging.
Als je wachtte op de stoomtram dan miste je, kennelijk, de finish.
Maar als je de bus nam dan stopte je bij 't Twisk om de lopers aan te moedigen en was je op tijd bij de finish om de lopers van de halve marathon te zien finishen.

Ergens rond de 5 km liep ik achter een loper die een mooi tempo liep, ongeveer 12,9 km/h, en besloot hier achter te gaan hangen.
Op het 6 km punt stond de supporters bus en stonden de supporters aan beide zijden van de weg opgesteld om hun loper / familie lid aan te moedigen.
Doorkomst 6 km punt
Hier liep ik nog lekker en kon ik mijn voorganger ook gewoon volgen.
Vlak na het 6 km punt voelde ik dat de geen die ik volgde zijn tempo ging versnellen.
Een blik op mijn horloge leerde ook dat het tempo was opgevoerd naar 13,1 km.
Een tempo die ik zou moeten kunnen lopen, maar niet vandaag en al helemaal niet rond de 7 km al.
Ik ben nog even blijven hangen tot ik een andere loper bijhaalde en heb toen het tempo weer iets laten zakken.
Ik kon het tempo ook meteen laten zakken, maar dan had ik alleen gelopen in een gat en dat is niet altijd bevorderlijk.
Voor het 8 km punt stond alweer de 2e water en nu ook sponspost, dus hier hebben we dan ook weer dankbaar gebruik van gemaakt.
Het parcours voerde ons en had ons al gevoerd langs leuke en oude huisjes, mooi landschappen en prachtige boerderijen.

Vanaf het moment dat de geen ik volgde ging versnellen en ik hem had losgelaten ben ik mijn eigen tempo gaan lopen.
Dit hield helaas ook in dat ik soms bewust de keus moest maken om een gat in te lopen en te hopen dat ik de volgende lopers wel weer bij haalde. Dit lukte dan ook met enige regelmaat.

Aangekomen bij het 14 km punt kregen we het zwaar.
De lange en drukke dagen ervoor ging ik voelen en ook het feit dat ik toch iets te weinig had gegeten.
Dit kan gebeuren dus we gaan gewoon door en hopen dat het een dipje is die we er uit weten te lopen.
Net voorbij het 15km punt kwam het ergste stukje van het hele parcours, we liepen over een fietspad in de zon langs een groen heg!
Achter deze heg lag een openlucht zwembad wat HEEL duidelijk te horen was, wat een mentale kwelling!
Gelukkig lieten we dit snel achter ons en konden we km 16 al bijna begroeten.

Kilometer 17 hier werd het zwaar de klad kwam erin.
Daarvoor kon ik de km tijden nog binnen de 5 minuten houden.
KM 17 lukte dit ook nog, maar met moeite.
De laatste 3 km waren afzien, ik was redelijk op en heb er serieus over nagedacht om te gaan lopen.
Na deze gedachte bedacht ik mij ook meteen dat ik dit niet wil en gewoon door ga, desnoods een tandje lager.
Dus in de laatste 3 km heb ik het tempo er iets uit gehaald en kwamen mijn km tijden dan ook net boven de 5 minuten uit.
Aangekomen bij km 20 hoor je de speaker al die bij de finish staat maar weet je ook dat je nog 1,1 km moet!
Eindelijk aangekomen bij AV Hollandia ga je het terrein op via een achterdeurtje en kom je op de baan.
Dan moet je dus gewoon nog 85% van die baan afleggen voordat je over de finish bent en de keus kan maken om ter aarde te storten!
Een sprintje of versnelling zat er niet meer in, een glimlach bij de fotograaf volgens mij ook niet meer en ook mijn armen kreeg ik niet in de lucht toen de speaker mijn naam omriep en mijn trouwe supporters mij aanmoedigden.
Nog een goede 200 meter

De eindstreep!
Er stonden letterlijk achter de streep 2 kids die flesjes sportdrank uitdeelde en deze nam ik met veel plezier aan.
Daarna na de jonge dame die de chip los knipte, als je die met een tie-wrap vast had zitten.
De organisatie had geen medailles maar je kon wel een stukje kaas als aandenken mee krijgen en je krijgt een actie foto toegezonden na de loop.
Nadat we dus binnen waren en alles hadden ingeleverd en in ontvangst hadden genomen ben ik naar de plek gelopen (lees gestrompeld) en heb ik mij daar ter aarde gestort om mijn sportdrank op te drinken en te goed te doen aan ongeveer alles wat er aan eetbaar spul mee was genomen ;p
Mijn lieve schat had bij de finish nog een prachtig functioneel shirt van deze loop gekocht die ze voor maar €5,- te koop aanboden.

En mijn tijd!
Bruto: 1:42:08
Netto: 1:41:56 (zelf geklokt)

Dus al met al ben ik niet ontevreden over mijn gelopen tijd!

En wat betreft de loop kan ik hem zeker aanbevelen.
Een leuke loop die je langs mooie plekjes voert en ook leuk is voor je trouwe supporters door onder andere de rit met de stoomtram!
Want ondanks dat het een verkeersluw parcours is lijkt men in die gebeiden nog respect te hebben en wacht men bijna allemaal om de lopers voor te laten gaan.
En met een stuk of 7 of 8 water- / sponsposten over 21,1km kan je niet anders zeggen dat dit uitstekend geregeld is!
Daarom ook mijn complimenten naar de organisatie en vrijwilligers die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt!

©Hardloopgek

2 opmerkingen:

  1. Ik heb deze loop ook eens gelopen, met zo'n tramrit voel je je weer even een kleine jongen. Erg leuke loop en inderdaad goed georganiseerd.
    Petje af voor je tijd Remco! Goed gelopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt mij een leuke loop! Mooi gelopen en ik heb genoten van je foto's :-) Misschien iets voor mij voor volgend jaar....

    BeantwoordenVerwijderen