Volgende loopje

donderdag 5 januari 2012

Van hardloper tot hardloop instructeur!

Bron: runninginstructor.nl
Al in 2011 zat ik achter de computer en vroeg mij af of je als amateur loper, niet aangesloten bij een AV, ook een opleiding kon doen tot hardloop instructeur.
Mijn zoek tocht via google heeft me ook bij de atletiek unie gebracht, maar dan moet je dus ergens aangesloten zijn. Iets wat ik niet ben en ook niet direct wil.
Ook kwam ik nog thuis studies tegen, maar goed best raar een opleiding tot running instructor door middel van thuis studie?

Uiteindelijk kwam ik via via op een site waar je als amateur loper een 2 daagse cursus kunt doen, welke het volgende doel heeft:
"Hardlopen (of voor ons “lopen”) is is al jaren een sterk groeiende sport in Nederland en over de rest van de wereld. Alleen in Nederland zijn op dit moment bijna 3,9 miljoen Nederlanders 1 of meer keer per week aan het lopen. Binnen Nederland zijn er diverse mogelijkheden om onder begeleiding te lopen. Door het hele land zijn clinic's te volgen voor starters of naar specifieke evenementen.
Run2Day zag dat er in Nederland behoefte was aan een nieuwe en andere invulling op dit gebied en heeft in samenwerking met Tio Concepts uit Soesterberg een opleidingsprogramma ontwikkeld voor die personen die zich willen bekwamen in het begeleiden van loopgroepen voor die lopers die het lekker vinden om te starten of tot een kilometer of 15 lekker hun trainingen willen doen. Bij deze invulling moet vooral de loper centraal staan; een loper die gewoon lekker wil leren hardlopen zonder verdere verplichtingen richting een vereniging. Lekker alleen lopen of samen in een gezellige loopgroep in de buurt. Vooral de beginnende hardloper heeft vaak helemaal geen behoefte aan randzaken als een vereniging of club."

Dit is wat ik zoek, dus iets wat ik graag zou willen doen.

Nu zou ik in aanloop naar mijn eerste halve marathon een weekje in een huisje gaan zitten, maar door omstandigheden gaat dit niet door.
Dit maakte wel dat er geld vrij kwam welke ik met toestemming van mijn lieftallige vrouw hiervoor mag inzetten.

Dit maakt dat ik in februari 2012 de opleiding / cursus tot running instructor ga volgen en dit hopelijk met goed gevolg afleg.
En zo kom ik weer een stapje verder in mijn ontwikkeling als hardloper.

Waarom wil ik dit eigenlijk?
Nou omdat ik tracht op mijn werk collegae te motiveren te gaan lopen en bied hiervoor data aan waarop ik bereid ben naar het werk te komen en samen met hun te gaan lopen.
Echter zou ik graag net iets meer kunnen bieden, net even die extra kennis die er toe doet.
Dus niet gewoon dat hardloop maatje, maar de instructeur die naast gezellig lopen ook gedegen advies kan geven.
Nu kom ik best een eind op basis van gezond verstand en opgedane ervaring door middel van doen en ervaringen delen met andere lopers, maar dit is voor mijn gevoel niet voldoende.

Mede hierdoor heb ik besloten deze cursus te gaan doen.

©Hardloopgek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten