Volgende loopje

zondag 15 mei 2011

Leiden marathon

's morgens onder het genot van koffie en water wakker zitten worden en uiteindelijk een krentenbol naar binnen gewerkt.
Omdat ik er vroeg uit was zat ik al eerder dan nodig klaar en ben ik dus ook eerder weggegaan.
Onderweg nog even langs het werk om het nummer van een collega te scoren die de marikenloop zou doen, zodat ik deze nog even een sms kon sturen. 
Daarna nog even een bakkie en door naar Leiden.

Aangekomen op mijn gemak door gelopen naar de kerk voor het ophalen van mijn startnummer, nummer 211 (laagste ooit).
Vervolgens door gelopen naar de Garenmarkt om om te kleden en de tas in te leveren.
Al om 13.30 was ik omgekleed en klaar, dus liep ik maar vast naar de verzamel plek van de pacers.
Omdat Leiden bij mij in het teken stond van het lopen onder de 45 minuten leek het mij wel handig om gebruik te maken van de pacers.

Om 14.00 uur vertrokken we richting startvakken en ja hoor de pacers van 40 en 45 minuten stonden direct achter de wedstrijdlopers.
Ik heb me nooit zo bezig gehouden met vooraan staan, wat je altijd merkte in de drukte en tempo.
Nu stonden we zover naar voren dat de speaker nog zei dat achter ons de recreanten stonden :lmao: 
Maar goed 14.30 uur was he zover, het startschot, eindelijk want het was best fris in de schaduw met het windje.
Mijn pacers deden het voor het eerst en eentje had net de 5km in 17.45 gelopen.
De eerste km verliep soepel, hier en daar moesten we wat inhalen maar dat was minimaal.
Het bleek dan ook dat we de eerste km net te langzaam gingen.
Dus in km 2 werd dit goed gemaakt, natuurlijk gingen we toen iets te snel.
KM 3 ging goed en toen liepen we op schema, dus dat was goed net zoals het gevoel.
Alleen dat kudde gevoel, het achter iemand aan moeten lopen........

Tussen km 3 en 4 had ik het idee dat het tempo weer ietsjes inzakte.
Omdat ik de doorkomst op het 4 km punt niet wilde afwachten ben ik iets voor de pacers gaan lopen.
Dom of slim, tja dat wist ik op dat moment nog niet, maar de gedachte was om ze voor te blijven en op zijn minst bij te blijven als ze me voorbij zouden komen.
Mijn gevoel bleek toch wel een beetje te kloppen, want op mijn klokje kwam ik net iets onder schema op de 4km door.

De voorsprong op de pacers kon ik vast houden en uiteindelijk zelfs vergroten.
Na het 5km punt was ik best toe aan wat water.
We liepen nog steeds onder mooie omstandigheden, af en toe het zonnetje soms iets wat stevig windje.
Ik heb zelfs wat druppel gevoeld, maar twijfel nog steeds of dat niet afkomstig was vanuit een mondhoek van iemand voor mij :? 
Maar water zag ik niet na het 5 km punt ,terwijl we wel op een mooi fietspad liepen waar dit mogelijk was.
Wat ik wel kreeg was de tussenstand van ajax - twente. 

Op de 5,5km dan toch een drinkpost, en dan ook gewoon top, water / sportdrank en sponsen.
Ik had ergens op de site gelezen dat je op de 10km ook een meting tussendoor had, die had ik eigenlijk wel verwacht.
Die meting stond voor ons op de 7,8km, kennelijk vanwege de marathon en de halve.
Want even daarvoor was ik echt goed bezig, ik had namelijk eerst het 39km punt gepasseerd en daarna het 20km punt :? 

In de laatste 4 km merkte ik dat ik was verkozen tot haas van iemand, alleen heeft die het niet volgehouden in het tempo.
In de laatste 2 km liep ik net voor iemand die echt zwaar hijgend :warm: achter mij liep en nadat ik vroeg of het ging mee probeerde te komen in mijn tempo.
Dit ging hem uiteindelijk goed af, want tussen km punt 8 en 9 haalde hij me in en was het zwaare hijgen in een keer voorbij, maar dat kan zomaar niet he.
Dus aanhaken en mee gaan.

Nog 1km te gaan en ja hoor daar ga je de stadspoort in en loop je in het centrum.
Moet zeggen dat ik dat toch wel de mooiste km vond van de 10.
Hier uiteindelijk op gelijke hoogte gekomen van mijn stalker en er overheen gegaan.
En toen kwamen die vreselijke bordjes van 500, 400 enz.
Uiteindelijk ben ik door de speaker over de streep gepraat en kon ik een tijd klokken van 42.35 op mijn eigen horloge.

Uitgekomen bij de medailles en verfrissing ervoor gekozen om even te wachten op de pacers.
Hier kwam mijn stalker naar me toe en bedankte me voor het haas werk in de laatste km.
Na een kort gesprekje kwamen de pacers van de 45 minuten binnen en heb ik hun bedankt voor hun werk.
Vervolgens tas opgehaald, omgekleed en op naar de trein.

Thuis aangekomen, althans op het station, eerst maar even een biertje gehaald voor thuis.
Daarna door gefietst en wat gegeten, nadat ik had vastgesteld dat mijn officiƫle tijd ook 42.35 was.



©Hardloopgek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten