Volgende loopje

donderdag 3 maart 2011

Fittest

Nou de fittest hebben we gehad.
Wist niet wat ik ervan kon en mocht verwachten, hoopte op iets meer als het geval was.
Maar mag niet klagen want de resultaten die ik terug heb gekregen mag ik blij mee zijn.

Als aller eerst kreeg ik een Omega Wavetest!
Hierbij moest ik gewoon doodstil op een onderzoeksbankje liggen en werd ik aan een computer gekoppeld.
Hierbij mocht ik 3 1/2 minuut niet bewegen en of praten, je kan je dus wel voorstellen dat dit best zwaar was.
Na de 3 1/2 minuut kreeg ik een uitleg van alle waardes die gemeten waren.

Het geen wat eruit is gekomen:

Mijn VO2 max is 4.913 liter O2 per/min (schijnt goed te zijn voor iemand van mijn postuur)

Verder heb ik een aantal hartslagen eruit gekregen welke mijn ideale trainingszones aangeven.
De volgende hartslagzones kwamen eruit bij mij (ondergrens > bovengrens):

Anaerobe ontwikkeling (sprint) 183 > 188
Anaeroob onderhoud (sprint) 176 > 184

Anaerobe ontwikkeling (duur) 164 > 179
Anaeroob onderhoud (duur) 148 > 165

Omslagpunt (verzuring) 176
Conditie: Hoog

Rustpols: 62 ('s morgens thuis gemeten op 55)

Op de computer kwam naar voren dat zowel mijn sprint als mijn duur goed ontwikkeld is enige wat minder ontwikkeld was bleek dan de korte sprint (denk hierbij aan 100m sprint, intensiviteit van 10 a 15 sec)
Dus als hardloper kan ik daar blij mee zijn.

Na deze zwaar inspannende test moest ik nog een test op een fiets afleggen, de Astrand fietstest.
Hierbij dien je 6 minuten te fietsen op een weerstand van 150w en met 70 rpm.
Ze kijken dan naar je hartslag op de 5e minuut en de 6e minuut, hiervan nemen ze het gemiddelde.
Dit getal samen met je rust hartslag maken een conditie getal.

Mijn getal 52, waarmee ik in de score uitkom op HOOG ( alle conditie getallen tussen de 44 en 99 zijn hoog, 40 > 44 boven gemiddeld, 35 > 40 gemiddeld, 30 > 35 onder gemiddeld en 10 > 30 laag)

Ik had zelf graag nog gezien dat er ook een inspanningstest inzat waarbij je maximale hartslag naar boven zou komen, maar je kan niet alles hebben. Mag al blij zijn met wat de baas aanbied.

Al met al kan ik erg blij zijn met de resultaten en heb ik nu de ideale hartslagzones om tijdens het trainen mee bezig te gaan.



©Hardloopgek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten