Volgende loopje

zondag 6 maart 2011

Trappenbergloop

Vandaag was dan de Trappenbergloop.
Een loopje van 10km, vier keer 2.5km, in de bossen van Huizen.

In de eerste instantie zouden we me de hele fam die kant op gaan.
Papa rennen en mama met de kids lkkr wandelen.
Maar dit ging helaas niet door, jongste last van ontstoken oogjes en erg moe.
Dus uiteindelijk ging ik alleenig die kant op.

Daar aangekomen was het al erg druk, want de kids run en de korte trappenbergloop (2,5 / 5 / 7,5km) waren al bezig of geweest.
Om 13.00 uur was dan de start van de lange trappenbergloop (10mk) daar.
Aan de start verschenen, zo vertelde de speaker, 340 deelnemers.
Normaal gesproken ben ik niet zo bezig met vooraan starten en geloof ik het allemaal wel.
Vandaag dacht ik, laat ik eens iets meer naar voren gaan staan dan scheelt dat straks met inhalen en ergernissen.
Dit maakte, zo bleek na de start, geen drol ui want kennelijk hadden meerdere mensen dit idee.
Dit waren er ook een aantal die beduidend langzamer van start gingen dan ik.
Maar goed begin stuk was erg breed, waren het niet dat het midden deel muller was en bedekt met bladderen.
Hierdoor liepen de meeste langs de zijkanten, wat mij deed besluiten op een gegeven moment door het midden te gaan.
Halverwege de eerste rond was het deelnemersveld redelijk uitgespreid en kon je veelal je eigen tempo lopen en inhalen waar nodig. 
Toen ik na ronde 1 de start / finish naderde en zag dat de klok net boven de 11 minuten aangaf schrok ik wel ietsjes. Uiteindelijk klokte ik 11:35 in ronde 1.
Tijdens de reis er naartoe had ik nog zoiets van, max 12:30 per ronde dan kom ik op een nette 50 minuten uit. Daar waar mogelijk wilde ik eerder richting de 12 minuten per ronde, maar het parcours was weinig vlak.
Dit hield in dat ik in ieder geval niet harder moest maar mijn tempo moest vasthouden of een stapje langzamer.
De ruimte was er ook voor daar ik relatief snel was gestart.
Rond de 3,5 km zag ik de kopgroep al weer retour komen en dit hield in dat zij al rond de 4 / 4,5 km zaten.
Ik heb mijn tempo gehouden voor wat het was en klokte dan ook 23:03 bij de 5 km.

Nu moest ik dit tempo nog eens 2 rondes volhouden, iets wat mogelijk niet ging lukken want ik liep duidelijk harder dan normaal.
Tijdens ronde 3 werd ik net voor het 7 km punt ingehaald door de nummer 1 en in de laatste meters kwamen dan ook de nummer 2 en 3 voorbij.
Ik kan zelfs zeggen dat ik gelijktijdig met de nummer 3 over de streep kwam, allen was hij klaar en moest ik nog een ronde lopen :hugegrin: 
Iets wat ik ook wel grappig vond is dat je de winnaar van je eigen loop ziet finishen, althans bijna dan.
Na rondje drie bleek het tempo (34:30) er nog in te zitten en hierdoor was mijn doel duidelijk, vasthouden.

Dit lukte dan ook.
Ik had zelfs nog genoeg energie over om de laatste 2 a 300 meter te versnellen. Doordat we het rondje al 3 keer eerder hadden gedaan wist ik ook dat eerder versnellen iet zinvol was omdat daar het parcours omhoog ging.

Uiteindelijk mocht ik een tijd noteren van 45:50, wat een nieuwe PR inhield.
Ik heb mijn tijd gewoon even met 2:04 minuten mogen verbeteren.



©Hardloopgek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten