Volgende loopje

zondag 3 maart 2013

De 20 van Alphen

DE 20 van Alphen!
Het plan voor vandaag was simpel, starten bij de pacer van 1:30 en hopen dat de rug geen roet in het eten gooide.

Vandaag waren we op tijd op, dit mede omdat de kinderen vonden dat we wel genoeg hadden geslapen.
Omdat iedereen vandaag weer mee ging voor de support was het ook helemaal niet erg er al op tijd uit te zijn.
Om half elf zouden we Wesley oppikken en op ons gemak naar Alphen gaan waar we pas om 13:30 uur hoefde te starten.

Aangekomen in Alphen zijn we op ons gemak naar het stadhuis gelopen waar ik nog even mijn bestelde shirt op moest halen en we ons uiteindelijk ook konden omkleden in de garage.
Omdat we vroeg waren nog even snel de intersport ingelopen, want tja die is toch open.

Een goed uurtje voor we van start mochten zijn we ons op ons gemak gaan omkleden en hebben we onze tas ingeleverd.
Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar de start, want daar waar we eerder een start boog hadden gezien (kids run) was men nu druk bezig dit af te breken.
Na een klein ommetje de start gevonden en afscheid genomen van de supporters, deze zouden lekker het centrum ingaan en daar rond lopen en langs het parcours staan.

Bij het startvak aangekomen was het nog relatief rustig.
We zagen nog geen pacers en wisten ook niet waar die zouden moeten staan.
Dus wij hebben een positie ingenomen en gekeken.
Wel een paas pacers waargenomen, maar deze liepen niet de tijd die wij wilde behalen.

Tja daar gaat je plan!
Geen pacer meer voorbij zien schuifelen dus wat doen we dan?
We gaan wel gewoon van start en lopen ons eigen tempo, welke in het begin toch altijd iets hoger licht.
Dus als hij voor ons zit gaan we m misschien wel zien en anders zien we het wel.
De eerste ronde voerde ons over een rondje van 2,5 km door o.a. het centrum en ook over de start streep.

Het tempo lag gelijk hoog want tja als je 1:30 wil lopen moet je gemiddeld 13,3 km/h doen.....
Het rondje van 2,5 km ging goed voor mij en ook Wesley liep lekker.
Ergens rond de 3 kilometer komen we bij een groepje lopers en ja hoor ballonnen.
Even bij halen en kijken! Damn zijn de 1:35 uur lopers.

Maar wacht wat zien we daar.....
Enkele honderden meters verder nog iemand met ballonnen, dat moet dus wel de 1:30 groep zijn.
Doel! Bijhalen en dan rustig meegaan.
Het koste wat moeite en inspanning maar op een zeker moment zaten we er redelijk bij, ik versnelde hem iets en zat in het staartje van de groep.
Wesley kon deze versnelling niet mee pakken en bleef op enkele tientallen meters van me verwijderd.
Ergens tussen de 7 en 8 kilometer deed ik een stapje zachter en Wesley sloot met een korte aanzet aan.
We liepen nu met een klein gaatje achter de groep en ik zette weer extra aan in de hoop dat Wesley ook meteen meeging.

Al gauw merkte ik dat dit niet het geval was, maar het gaatje was te overzien.
Vlak voor de 9 kilometer verlieten we de bebouwde kom van Alphen en sloegen we een ventweg op.
Ik keek in de bocht om en zag dat er een te groot gat was geslagen tussen Wesley en mij.
Wat ga ik doen, laten afzakken en hopen dat Wesley dan wel meekomt en aansluit?
Of ieder onze race lopen?
Ik besloot mijn eigen race te lopen want als ik me liet terug zakken was ik bang dat we de aansluiting niet meer gingen maken.

Ik sloot me nu definitief aan bij de groep en liep met hun verder.
Wat volgde was een lange weg parallel aan de N207 als ik het goed heb.
Op het 12 kilometer punt staken we over en zouden we een aan de ander kant langs het water de terug toch in te zetten.
Dit was de uitgelezen kans om te kijken of ik Wesley nog kon spotten.
En inderdaad ik kon hem zien en het zag ernaar uit dat hij nog goed ging.

Kilometer punt 13 ondertussen gepasseerd en ik liep nog lekker.
Ach en als je al 13 km erop hebt zitten en het voelt goed, dan verlaat je gewoon de pacer!
Je weet nooit of het een slimme keus is, maar ik besloot op mijn gevoel door te lopen.
En laten we eerlijk zijn als hij me weer inhaalt doe ik het niet goed, maar zie ik hem niet meer dan zal het wel kloppen.
Ik vond voor een goede kilometer een andere loper die er een lekker tempo in had zitten en besloot hierbij te blijven hangen.
Tempo was iets sneller dan die van de pacer dus ook redelijk veilig.

Maar goed ik ben en blijf eigenwijs en als het lekker gaat dan ga ik me vanzelf een keer irriteren aan het tempo en zoek ik de volgende op.
Ondertussen kwamen we weer in de bewoonde wereld  terecht.
Bij de 15 kilometer maakte je een mooi lusje en kon je dus goed kijken wie waar liep.
Toen ik net de waterpost was gepasseerd zag ik aan de andere zijde Wesley lopen.
Ik riep hem ff aan en hij riep dat het lekker ging! Toch een fijne gedachten.

Na de 15 kilometer sloegen we af en liepen we tegengesteld van de 10 kilometer lopers, maar ook van waar we even later weer zouden lopen.
Na een goede kilometer mochten we wederom een u-turn maken en werden we gevoegd bij de 10 kilometer lopers.
Hier passeerde ik wederom Wesley, gaatje was iets groter geworden maar hij liep er nog goed bij.
Ik liep nog steeds lekker en had ondertussen alweer wat mensen van de 20 kilometer en vele van de 10 kilometer achter me gelaten!

Uiteindelijk kilometerpunt 18!
Was er wel een beetje klaar mee.
Liep nog steeds op tempo maar voelde toch wel dat het tempo dat ik had gelopen zich begon te bemoeien met mijn gevoel.
Gelukkig klonken daar al de klanken van een van de bands / fanfares wat betekende dat we al aardig richting de 19 kilometer zaten.
Net voorbij de 19 kilometer sla je de woonwijk in die je leidt naar het centrum en nog mooier de finish.
Straatje was onwijs gezellig maar wel smal met het aantal lopers wat er liep.
Maar goed niet zeuren er langs lopen, genieten en gaan naar die eindstreep.

Het centrum kwam in zicht.
Het bruggetje ook, die bij in het teken stond van de laatste 150m.
Want na het bruggetje volgde al snel dit bordje.
Nog even een S bocht en op naar die eindstreep!

Eenmaal de eindstreep gepasseerd klokte we een tijd van:
  

20 km

   

01:28:20

   

13,58 km/u

   

1420 Kcal.


Een kleine vier minuten later kwam Wesley over de eindstreep met een tijd van 1:32:04
Vervolgens liepen we door om onze wel verdiende medaille in ontvangst te nemen


Daarna weer richting stadhuis om onze tassen op te halen en om te kleden.
Nadat we dit hadden gedaan ontvingen we van de supporters nog een goude plak voor onze inspanningen!


Vervolgens met een kleine tussenstop bij de grote gele M door naar huis!

©Hardloopgek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten