Volgende loopje

zondag 16 juni 2013

Almere city run! #acr13


Eigenlijk zou mijn eerst volgende georganiseerde loop Vlieland pas zijn, als ik de Runningplus meeting even niet meetel.
Maar van de week zak ik een tweet voorbij komen dat je nog online kon na inschrijven voor de Almere City Run!

Dus even een kort overleg met moeders de vrouw en de inschrijving was een feit.
Het zou de 14 km worden en na een appje naar Wesley wilde hij ook wel mee.

Dus de Almere City Run werd het.
En o'ja Wes ik wil graag op 13+ km/h weg en mijn PR ligt op 1.00.29....
Enkele dagen later viel het kwartje bij hem en zouden we in ieder geval weg gaan op 13+!

Vandaag bijtijds met de trein richting Almere om zo ruim op tijd aan te komen om ons startnummer op te halen en om te kleden.
Aangekomen in Almere was het centrum nog stil, uitgestorven misschien wel.
De borden die de weg naar de start aangaven waren de enige tekenen van de loop en bij het marktplein ook de hekken en linten die een deel van het parcours aangaven.

Wesley en ik liepen direct door naar de school waar je je startnummer op kon halen.
Nadat we deze hadden bemachtigd naar de naast gelegen sporthal om ons om te kleden.
Tassen ingeleverd en rustig aan naar de start.
Wesley zijn pa en kids waren gezellig mee dus deze nog even opgezocht.
Beide baalde we dat we onze zonnebril in de tas hadden laten zitten, dus nadat we op de foto waren gezet nog even snel de bril halen.


Bij terugkomst richting het startvak gegaan.
Voor we hier in gingen nog even mijn zwager gegroet en gesproken die aan het werk was.
Eenmaal in het startvak voor ons doen redelijk vooraan gaan staan om zo wat minder hinder te hebben van andere lopers.
Een kwartier na de start van de 21 kilometer mochten wij van start.

Wesley die schoot weg en even dacht ik dat hij die 14 km in een halfuur wilde doen.
Ik heb dan ook een klein gaatje laten vallen en na een goede 500m zaten we weer wat meer bij elkaar.
De start leidde ons onder het winkelcentrum door om vervolgens weer omhoog te draaien en een stukje door het stadshart te gaan.
De winkels waren nog gesloten en dit maakte ook dat het niet onwijs druk was met toeschouwers.
Weer aangekomen op het marktplein draaiden we om het gemeentehuis heen om aan de andere zijde door het gemeentehuis weer terug te steken naar het marktplein.

Zo hadden we er toch alweer 2 km op zitten.
Nog een kleine doorsteek door het centrum bracht ons richting het politiebureau en de blowboot.
Na het bruggetje linksaf richting het kantoor van de sponsor van onze afstand, de Rabobank.
Vervolgens om het bedrijven park heen en door een parkje richting het 5 km punt.
Deze lag alweer aan de vaart die ons een goede 4 km lang langs de vaart zou voeren.
Op dit stuk, net voorbij de 6 km, haalde we de achterhoede van de 21 km in.

De snelle start die door Wesley was ingezet voelde ik toch wel iets en ik was dan ook blij om het 7 km punt te bereiken.
Hiermee hadden we de helft van het parcours verslonden on kon je kijken hoe de vlag ervoor hing.
Op basis van wat ik van mijn klokje kon aflezen was alles nog mogelijk, maar het tempo mocht dan niet naar beneden.

Tot ongeveer 8,5 km zaten Wesley en ik nog mooi bij elkaar.
Maar hierna viel een gaatje en liepen we beide onze eigen loop verder.
ik vond aansluiting bij iemand die een mooi tempo liep welke voor mij op dat moment heel even mocht fungeren als haas.
Dit voor een ruime kilometer waarna we alweer waterpost 2 tegen kwamen.
Hier zouden we rechts gaan en weer terug gaan richting het stadshart.

Net voorbij het 11 km punt stak je de busbaan over en kwam jij bij het weerwater.
Vanaf hier was het stadshart en dus ook de finishlocatie te zien.
Maar ja je moest nog wel een kleine 3 km.
Het parcours was aardig rustig geworden, want de 7 km loop kwam hier niet en de 21 km liep nog ergens achter ons.

Ergens rond de 12,5 km voegde ons parcours zich bij die van de 7 km loop.
En die was nog best druk met lopers.
Niets mis mee, want wat meer lopers leidt de aandacht weer even af en maakt dat het veelal weer wat gemakkelijker gaat.
Grootste nadeel was dat we vrij snel afsloegen een bospad op maar hiervoor eerst een bruggetje over moesten.
Dit maakte dat het tempo er even uit ging want men liep hier al redelijk op elkaar.

Na het bruggetje kon het gas weer open en waren we gedwongen om door de berm te lopen omdat iedereen breed uit over het pad liep.
Die finish kwam steeds dichterbij en de tijd tikte weg!
Was dat uur nog haalbaar?
Misschien wel, maar het zou dan wel krap worden.

Op een zeker moment werd ik gepasseerd door de 1e loper op de 21 km.
Een snelle jongen die we kennen van de plaatselijke AV!
Nog even hoopte ik er gebruik van te kunnen maken, aanhaken was uiteraard uitgesloten maar mee springen met hem en een tandje erbij misschien.....

De laatste brug welke ons richting stadshart leidde maakte dat ik wederom in moest houden en een vrije plek moest zoeken om weer verder te kunnen.
Eenmaal op het laatste stuk zat een echte versnelling er niet meer in en liepen we zo hard mogelijk door naar die eindstreep.
Op mijn klokje was binnen het uur niet meer haalbaar, maar de klok van de organisatie zei iets heel anders.
Ik tikte hem af op 1.00.21, maar goed de officiële tijd zal ons gaan leren welk klokje er gelij zou gaan krijgen (tegen beter weten in uiteraard)

Maar los van dat  een PR zou het worden!
Want ik heb ooit eerder een 14 km gelopen in 2011!
Ook de Almere city run, toen nog 2 rondjes weerwater, deze legde ik af in 1.00.29 uur.

Later op de dag verschenen de officiële tijden en was deze:
  

14 km

   

01:00:20

   

13,92 km/u

   

1012 kcal

Dus met een verbetering van 9 seconden op mijn PR een weer een medaille rijker kijk ik terug op een mooie dag.
En Wesley die een mooie 1.01.15 uur mocht noteren heeft het ook geweldig gedaan 


Ook moet ik nageven dat o.a. het parcours sterk is verbeterd ten opzichte van mijn ervaringen in 2011.
Enige puntje van echte aandacht die ik zou kunnen bedenken is het moment van samenvoegen van de 7 km lopers en de 14 km lopers.

O'ja en waar heb ik die 20 seconden laten liggen denk je dan?
Als ik mijn km tijden terug kijk zouden die gewonnen kunnen worden in de 1e km.
Maar die waardes zijn niet correct  omdat we door een tunnel gingen en dus een stuk onjuiste meting heeft opgetreden.
Zou ik ze dan hebben laten liggen in die laatste 1,5 km waar ik soms moest inhouden door de drukte?

Ik denk dat ik het een combi is van!
Ik denk dat ik enkele seconden heb laten liggen in het stuk tussen de 4 en de 8 km en ook wat verlies heb opgelopen aan het einde.
Al is het maar dat je een paar keer uit je ritme raakte!

©Hardloopgek

3 opmerkingen:

  1. Lekker gelopen hoor! En die paar seconden maak je de volgende keer vast goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Netjes hoor Remco. Ik heb het andersom gedaan, ik heb 9 seconden bovenop m'n pr van de 21km gelegd (die ik de week ervoor in Zwolle liep) haha beetje jammer maar goed het zijn gelukkig geen minuten.
    Ik was er met een klein groepje van de Running Junkies :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt dames,

    @Eva had idd een foto op FB voorbij zien komen!

    BeantwoordenVerwijderen