Volgende loopje

maandag 16 januari 2012

Mijn Vondelparkloop


Afgelopen zondag was het zover.
De eerste "wedstrijd" loop van het jaar 2012.

Via mijn werkgever kon ik meedoen aan de vondelparkloop, en zo een kans laat je niet aan je voorbij gaan.

Waarom? Omdat de vondelparkloop een loop op zich is. Alles en iedereen gaat, loopt, fietst, skate door elkaar heen. Je zou dan toch denken dat het niets is, maar niks is minder waar.


De bedrijvenloop starten pas om 14:00 uur.
Dit gaf mij de gelegenheid om eerst nog wat vrienden succes te wensen die individueel meededen.
Een kwartier voordat zij van start zouden gaan, dus het was al lekker druk bij de start, welke dit jaar gelijk lag met de finish.

Hier merk je al meteen de aparte sfeer, want de gewone Amsterdammer die onbezorgd van punt A naar punt B wil komt al mopperend (en dat is netjes uitgedrukt) voorbij of druk bellend met hun fiets bel.
Om 12:30 uur gingen de recreanten van start, na een soort van trechter start rent iedereen richting het park voor hun drie rondjes.
Als je dan, in dit geval, als toeschouwer naar het parcours loopt dan zie je een sliert mensen de ene kant opgaan en aan de andere zijde lijkt het een dood normale dag.
Hier lopen de mensen gewoon hun eigen ding te doen, dit is dan ook op de padden waar het parcours over heen gaat.
Op een gegeven moment komen de eerste lopers en zie dat het gewone publiek wat op zij schuift.

Tegen 13:00 uur ging ik naar het verzamelpunt van mijn werkgever om mijn startnummer en chip te scoren.
Van hieruit gingen we gezamenlijk naar de start waar we zo een 5 minuten van te voren arriveerde, dus hier een mooi plekje uitgezocht.
Wel een beetje vooraan, maar niet te ver vooraan.

Om 14:00 uur was dan het startschot en weg waren we.
Op de maten het horloge opgestart en mijn tempo geprobeerd te zoeken.
Na een kleine kilometer had ik deze gevonden en liep ik redelijk voorin het veld, in ieder geval het veld van collegae.
Je merkt dat het publiek toch wijkt voor de lopers en dat de recreant die niets met dit soort dingen heeft gewoon zijn rondje tegendraads loopt.
En wat ik ook zo mooi vind aan Amsterdam! Je hebt de gewone loper mar ook de mode bewuste loper.

Maar goed halverwege het rondje stond een watertank met 2 vrijwilligers die bekertjes aangaven.
Iets wat mij niet meer bijstond van vorig jaar, maar wel erg lekker was.
Ik kon het niet laten om even te spieken op het klokje op wat voor tijd we zaten, dit was ergens tussen de 7 en 8 minuten.
Ik had het idee om 45 minuten of korter over deze 10 kilometer te doen, dus dat was wel oke.
Aangekomen aan de andere zijde ging ronde twee in. Een druk op het horloge vertelde mij dat ik 14:19 nodig had gehad voor deze ronde.
Een mooie tijd, omdat je in de eerste en de laatste ronde ook het rechte stukje van de start en naar de finish erbij hebt zitten.
Ronde twee begon geestelijk wat zwaarder te worden, want ik had vooral het gevoel dat het allemaal zwaarder werd en dat het tempo weg zakte.
Dit gevoel ken ik en is bij mij vaak geestelijk.

Toen ik halverwege ronde 2 was leerde een blik op mijn horloge dat het met het tempo wel goed zat.
Bij het ingaan van ronde 3 vertelde mijn horloge mij dat ik ronde 2 in 13:59 had gedaan.

Ronde drie werd er voor het gevoel niet makkelijker maar ook niet moeilijker op.
Toen we op driekwart zaten werd ik door een loper ingehaald die ik in ronde 2 voorbij was gegaan.
Ik had het idee om bij hem aan te hakken en hem mij te laten hazen, maar na enkele meters aangehaakt te zijn merkte ik dat ik hem beter kon laten gaan.
Dit heb ik dan ook gedaan, want ik wilde niet de kans op een mooie tijd vergooien door domme acties.

Uiteindelijk kwam ik over de eindstreep met een tijd van 42:54, maar 19 seconden boven mijn PR.
Ook kon ik vaststellen dat ik als 3e van de 70 collegae binnen was, en de 2 die ik voor mij moest laten waren niet de minste. Zij lopen net onder dan wel laag in de 40 minuten op zo een afstand.

Dus al met al een mooie eerste loop van het jaar in een prachtig park waar de gewone wereld samen smelt met de hardloop sport.


Details van een tijd

Afstand
10 km
 
Tijd
00:42:54
 
Snelheid
13,99 km/u
 
Calorieën
710 Kcal.

Vondelparkloop



©Hardloopgek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten