Volgende loopje

zondag 16 oktober 2011

De Amsterdam Marathon

Vandaag was het zover de Amsterdam marathon, althans de 8 kilometer voor mij.

Na een korte nacht, omdat ik de dag ervoor middagdienst had, stonden we naast ons bedje om ons klaar te maken.
De koffie hoefde ik alleen aan te drukken want die stond al klaar, dus onder het genot van een bakkie koffie en een bammetje met pindakaas begonnen we onze dag.

Even rond zeven uur de tas gepakt en op naar het station.
Hier een trein eerder gepakt dan gepland, maar ja beter te vroeg dan te laat zullen we maar zeggen.
Rond 08:10 uur rolden we station Zuid binnen en gingen we op de voetjes richting het olympisch stadion waar ik veel te vroeg was.
Ik hoefde namelijk pas om 09:00 uur aanwezig te zijn om mij te melden bij het goede doel waarvoor ik liep.
Wat doe je dan? precies dan twitter je er gewoon even op los om wat tijd te doden, uiteraard stuur je dan ook een bewijsje mee dat je er bent:

Iamsterdam logo
Langzaam maar zeker druppelde de ander lopers binnen en zo ook de mensen van Hospitaal broeders waarvoor we liepen.
Na de nodige foto's en het inleveren van de tassen gingen we rond 9:50 uur richting de starvakken.
En hier was het druk........

Om 10:10 uur klonk het startschot en kwam de meute moeizaam opgang.
Je kon merken dat dit een massale start was en niet zoals b.v. de dam tot damloop met tussen posen in de startvakken.
Dit resulteerde dan ook in 2 kilometer mensen ontwijken en je plekje vinden.
Het feit dat er mensen mee doen en zich totaal niet bezig houden met randvoorwaarden en ongeschreven regels zoals langzaam loopt rechts snel links erger ik mij vooral aan die mensen die achteloos van de ene naar de andere kant schieten zonder te kijken.

Maar goed na 2 kilometer zaten we alweer in het Vondelpark en na het ontwijken van diverse lopers en een hele dure telelens had ik dan toch mijn eigen ruimte / ritme gevonden en dit was nog beter na het verlaten van het Vondelpark.

Vanaf kilometer 3 werd het mijn eigen race, mijn ritme, mijn ruimte.
De snelheid zat er lekker in, de  1e kilometer het langzaamst (maar dit is normaal, helemaal bij zo een evenement).
Het parcours was goed afgebakend, alleen waren er zo af en toe verkeersregelaars die het handig vonden mensen met scooters en of fietsen in te kleine gaten te laten oversteken.
Op het 5 kilometer punt (van de marathon) stond een drankpost met AA en water en sponsen.
Dit was op dat moment meer dan welkom, want het was dan misschien niet warm, maar ik ging in een redelijk rap tempo over het parcours.

Ik was van te voren blij geweest met een tijd van 36 minuten.
Toen ik eenmaal in het imposante olympische stadion was gefinisht en keek naar mijn eigen geklokte tijd kon ik alleen maar blijer worden 33:55 op het klokje.

Na het in ontvangst nemen van de medaille en een heerlijk flesje AA ging ik samen met Kasper een ander loper van Runningplus voor onze tas.
Hier kregen wij nog een warm applaus van de dames van de tassen omdat wij als een van de eerste business  lopers onze tas bij hun kwamen halen.
Ze vonden het geen wij hadden gedaan  erg knap!
Maar wij weten beter juist zij, die vrijwilligers die daar de hele dag in touw zijn maken dat wij zo kunnen lopen, dit hebben wij hun natuurlijk wel even vertelt.

Nadat we droge kleding hadden aangetrokken hebben we de familie opgezocht en even de marathon expo bezocht en een bakkie koffie gescoord.
Hierna zijn we langzaam aan langs het parcours richting station Rai gelopen genietend van het zonnetje om richting huis te gaan.

Onderweg ontving ik een mail van de TCS Amsterdam marathon met mijn uitslag:

Uitslag TCS Amsterdam Marathon 2011
Startnummer42632
NaamRemco
WoonplaatsNederland
Netto tijd33:54
Snelheid14,159 km/uur
AfstandBusiness Run 8 kilometer


Dus mijn dag kan niet meer stuk met deze geweldige PR

©Hardloopgek

2 opmerkingen:

  1. Diep respect voor je nieuwe PR Remco!!
    Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie tijd Remco!
    Heel herkenbaar: langzaam zou rechts moeten lopen, de snellere links. Bij de damloop is dat soms een crime!
    Geniet van je mooie tijd.
    Martin

    BeantwoordenVerwijderen