Volgende loopje

zaterdag 8 oktober 2011

SMOVE compressiekousen (test)

Onlangs kreeg ik de mogelijkheid om compressiekousen te testen.
Het betrof kousen van het merk SMOVE, welke nieuw op de markt kwamen.
De vraag was om ze op de volgende punten te beoordelen:


1. Aan en uittrekken
2. Draagcomfort en uiterlijk
3. Effect dat je ervaart van de compressiekousen tijdens trainingen
4. Effect dat je ervaart tijdens het herstel
5. Volgende dag. Hoe voelen de benen aan?
6. Blessure (niet van toepassing)
7. Vergelijking met andere compressiekousenkousen (niet van toepassing)


Ik heb zelf helemaal geen ervaring met compressiekousen en ik heb ook geen blessures dus vandaar dat punt 6 en 7 niet van toepassing zijn.

Om maar een te beginnen met de kous zelf:

 

Dit was ook de kleurstelling die ik heb ontvangen.
Het uiterlijk spreekt mij wel aan, een simpele basis kleur met een leuk accent.
Als je de kousen aantrekt gaat dit, voor het type kous, vrij gemakkelijk en is zonder al te veel moeite goed aan te trekken.
Je merkt direct dat de kous is voorzien van een comfortabel voetbed en platte naden heeft bij de tenen.
Er is niets in de kous waar je je aan zou kunnen irriteren.

Maar heeft de kous ook effect?
Ik heb de kous meerdere malen gedragen, bij verschillende weertype.
Ik kan met recht zeggen dat het niet uitmaakt dat je ze draagt terwijl het 26 graden is, want de kousen zitten lekker koel en voert de warmte ook af. Bij koeler weer daarin tegen zitten ze net zo warm / koel.
Ik heb persoonlijk bij het hardlopen (duursport) niet het idee dat ik baad heb bij de kous, maar goed voor het zelfde geld heeft de kous voorkomen dat ik een blessure op liep!

Ik heb de kousen ook gedragen tijdens een dagje biken!
Hier is meer sprake van korte inspanningen, dus explosief.
Toen had ik na een werkdag van 9 uur wel degelijk het gevoel dat ik minder vermoeide benen had!
Dus blijkbaar doen ze wel iets.

Overige punten?
Daar kan ik eigenlijk vrij kort over zijn.
Ik heb, sinds ik intensiever train, niet echt snel last van vermoeide benen.
Dus dit punt heb ik gewoon weg niet kunnen testen / ervaren.

Eind oordeel:
Ondanks dat ik het persoonlijk niet snel zal aanschaffen heb ik wel degelijk het idee dat een compressiekous een positieve bijdrage kan hebben.
Of dit dan is op gebied van blessure preventie of sneller herstel durf ik geen oordeel aan te hangen, hiervoor heb ik te weinig kennis.
De SMOVE compressiekous is een kous die niet al te duur is en, voor hen die er baad bij hebben, een interessante concurrent van de overige merken.

Voor meer info over deze compressiekous of andere merken neem dan eens een kijkje op deze site.

©Hardloopgek 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten